کفپوش چند منظوره

کفپوش های چند منظوره دارای ویژگی ها و مشخصات کامل جهت استفاده در پارکینگ ها، سالن های چند منظوره والیبال، فوتسال، بسکتبال، هندبال و بسیاری از اماکن مختلف با تاییدیه های وزارت صنایع و معادن و فدراسیون های ورزشی و تاییدیه های جهانی FIBA و TUV و ایزو می باشد.

کفپوش رولی فوم دار :

کفپوش های فوم دار در ضخامت های 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 10 میلیمتر با طرح ورزشی تولید می شود. چند لایه با ذرات نانو بوده و مابین لایه جهت حفظ حالت ارتجاعی کفپوش هوا ایجاد شده است. لایه رویه از مواد سخت پلی اورتان با ضخامت حداقل 2 میکرون جهت مقاومت و استحکام و جلوگیری از سایش سطح وجود دارد.

مزایای کفپوش چند منظوره :

ضربه گیری بالا جهت جلوگیری از آسیب ورزشکار
چسبندگی بالای کفپوش بر روی سطح زمین به دلیل امباس موجود در پشت کفپوش می باشد.
دارای رنگ بندی و سایز بالا جهت زیبایی سالن و طول عمر کفپوش می باشد.
از دیگر مزایای آن مقاومت در برابر آتش سوزی، قابلیت جذب ضربه و ارتجاعی بودن آن است که آسیب به ورزشکار را به حداقل می رساند.

کفپوش فوتسال :

عوامل موثر در انتخاب کفپوش فوتسال جذب ضربه اصطکاک سطحی بهینه برای عملکرد ایمنی نگهداری آسان و دوام است. هزینه های نگهداری جهت طول عمر کفپوش در کنار هزینه کفپوش مهم است. این نوع کفپوش تنها نیاز به زدودن گرد و غبار دارد بنابراین نگهداری آن بسیار آسان است.

ویژگی های کفپوش سالنی :

از جمله خصوصیات این نوع کفپوش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

صد در صد ضد آب
غیر قابل اشتعال
مقاومت بالا در برابر ضربه
مقاوم در برابر لک و مواد شیمیایی
مقاومت در برابر ساییدگی

الزامات عمومی سالن‌های چند منظوره :

به‌ طور کلی توصیه می‌شود، ورزش های فوتسال، هندبال، بسکتبال، تنیس، والیبال، بدمینتون و ژیمناستیک به صورت یکجا در سالن چند منظوره تعبیه شوند.

ابعاد زمین ورزشی در سالن های چند منظوره مطابق اندازه های زمین فوتسال در نظر گرفته می شود. بدین ترتیب در سطح ملی اندازه این زمین ۲۵۴۲ متر و در سطح استانی ۱۸۳۸ متر (بدون احتساب فضاهای جانبی) می‌باشد.

حداقل ارتفاع سالن‌های چند منظوره برابر با ارتفاع زمین بدمینتون در نظر گرفته می‌شود. بدین منظور ارتفاع سالن در سطح ملی۹/۱ متر می‌باشد.

حداقل حریم در نظر گرفته شده برای زمین بازی در این سالن،۳ متر از طرفین است.

چگونگی نصب کف‌پوش سالن ورزشی چند منظوره :

رعایت نکات مهم در نصب و اجرای کفپوش سالن چند منظوره جهت گرفتن نتیجه مطلوب ضروری است. بهترین کفپوش ها بدون رعایت نکات زیر کارایی بهینه را نخواهند داشت.

 کف سازی

کف سازی مهمترین نکته بوده و قبل از نصب می بایست سطح زیر کار کاملا صاف و هموار باشد. قبل از اجرا باید سرامیک های شکسته یا جاهایی که آسیب دیده را با بتونه مخصوص که ترکیب آن از چسب چوب و سیمان سفید و مقداری آب بوده ترمیم و سطح زیرین را یک دست صاف نمایید. بهترین دما در هنگام نصب این نوع از کفپوش ها 20 تا 30 درجه سانتیگراد می باشد.
در صورت وجود نم یا رطوبت تا خشک شدن کامل آن، از نصب کفپوش خودداری نمایید.
هنگام نصب، کف بایستی کاملا تمیز بوده و عاری از هرگونه گرد و غبار، چربی و مواد شیمیایی باشد تا کفپوش به خوبی به کف بچسبد.

چسب کاری

پشت کفپوش و همچنین سطح زمین بصورت حرکات دایره ای با قلم موی مناسب چسب کاری می شود.

علامت گذاری

والیبال: استاندارد جهانی 9 در 18
بسکتبال: 15 در 28
فوتسال: 20 در 40
نسبت به آکس زمین ( نقطه مرکزی ) تا هر رنگ ورزشی بطور دقیق نصب و اجرا گردد.

اجرا

پس از خشک شدن چسب، رول های کفپوش را مانند نوار چسب باز نموده و طبق نقشه و طرح بر روی زمین چسب خورده نصب می نمایند و از ردیف دوم به بعد لبه رول ها با فشار به لبه رول های قبلی نصب میشود و به این شکل یک فشار جانبی نسبت بهم دارند که باعث می شود پس از کاهش حجم پلیمر بدلیل فرار بودن برخی مایعات مانند حلال ها و روانسازها بین آنها فاصله ایجاد نشود. بهتر است پس از اتمام نصب تمامی سطح سالن، روی کفپوش ها غلطک رانده شود تا از چسبیدن همه سطح کفپوش اطمینان حاصل شود.

عملیات جوش

پس از نصب رول های کفپوش های چند منظوره کنار هم طبیعتا درز و فاصله ای بین دو قطعه کفپوش بوجود می آید که به مرور زمان در اثر نفوظ رطوبت کناره های کفپوش به سمت بیرون مایل و بلند می شود و در اثر پر شدن خاک زیر کناره کفپوش مرتبا بالاتر میاید و از طرفی به علت نفوذ چسب در کفپوش و افزایش کفپوش به حجم اولیه خود در دراز مدت دو قطعه کفپوش از هم فاصله می گیرند و شکاف بیشتر می شود به این ترتیب کفش ورزشکار به این شکاف گیر کرده و باعث زمین خوردن و آسیب می گردد ضمن اینکه خود کفپوش نیز در معرض فرسایش زودهنگام، شکستگی لبه ها و خرابی فزاینده خواهد شد. به این منظور با انجام دوخت حرارتی رول های کفپوش به یکدیگر، ضمن جلوگیری از اتفاقات مذکور سالن شما دارای سطحی خواهد شد که نسبت به فضای زیرین خود کاملا آببندی است و میتوانید به راحتی کفپوش و سالن را شستشو و نظافت نمایید بدون اینکه نگران نفوذ آب به زیر کفپوش باشید . شیار بین دو قطعه کفپوش شیارکشی می شود تا جوشکاری یا دوخت حرارتی داخل این شیار انجام گیرد و دارای برجستگی و برآمدگی نباشد.

در مرحله بعد دستگاه در امتداد شیار ایجاد شده قرار می گیرد که بصورت دو منظوره مفتول دوخت حرارتی همرنگ و داخل شیار بین دو کفپوش را ذوب مینماید.در مرحله بعد زیبا سازی و ترمیم کار انجام می شود به نحوی که قسمت برآمده و اضافی مفتول برش می خورد و خط جوشکاری با کفپوش هم سطح می شود تا ضمن زیبایی کار به پای ورزشکاران گیر نکند.

برش

مهمترین مرحله در اجرا و نصب کفپوش چند منظوره زیبا سازی و ترمیم و یکنواخت کردن کار می باشد به نحوی که قسمت برآمده و اضافی مفتول پی وی سی که خارج از شیار می باشد توسط یک تیغ مخصوص با لبه مورب برش میخورد و خط جوشکاری با کفپوش هم سطح می شود تا ضمن زیبایی کار آسیبی به ورزشکاران وارد نکند.

بعد از اتمام برش برجستگی های اضافی، قسمت های 12 سانتی انتهای خطوط که دستگاه روباتیک بدلیل گپ بین چرخ جلو تا چرخ لنگر قادر به انجام آن نیست توسط دستگاه دستی مخصوص که تقریبا مثل دستگاه اتوماتیک است و فقط حرکت خودکار با موتور ندارد انجام می شود و عملیات دوخت حرارتی درزها و یکپارچه سازی کفپوش ها به پایان می رسد.

خط کشی

خط کشی سالن چند منظوره طبق قواعد بین المللی و اندازه های قراردادی به اندازه پنج سانتی متر بر روی کفپوش های رنگی کشیده می شود و محل خطوط اجزای آنها نیز پس از اندازه گیری های دقیق به دو خط موازی با نوار چسب به فاصله پنج سانتی متر مرزبندی می شود، بدین ترتیب کفپوش ها آماده شده و با غلطک های مناسب رنگ آمیزی می شوند.

رنگ مورد استفاده برای خط کشی کفپوش های ورزشی از نوع نفوذ کننده در جسم کفپوش است و پس از خط کشی دراثر تماس با کفش و سایش پاک نمی شود. ساختار مولکولی این رنگ از جنس پی وی سی است و با حلالی بنام ریتاردر رقیق می شود این حلال غیر از اینکه رنگ را رقیق می کند یک لایه از روی کفپوش را ذوب نموده و باعث نفوذ رنگ در کفپوش می شود.

پس از خشک شدن رنگ، نوار چسب ها از روی کفپوش برداشته شده و سالن آماده استفاده می باشد.

فهرست